Notes


Arn: Tempelriddaren
26 december 2007, 15:09
Filed under: All, Sett & läst & hört

Filmatiseringen av Guillous triologi om Arn har fått både positiva och negativa utlåtanden av filmkritikerna. Vi såg filmen på premiärdagen igår och jag blev riktigt imponerad. Flera gånger under filmen förvånades jag av att karaktärerna faktiskt pratade svenska (och franska… och latin… och engelska… och arabiska) Scenerna är verkligen påkostade och det märks på fler sätt att detta är den dyraste produktionen i svensk filmhistoria. Detta hade lika gärna kunnat vara en Hollywoodproduktion med allt vad det innebär. Även om jag läst alla böckerna så fascineras jag av storyn och förundras över den enorma makt och kunskapskälla kyrkan var under denna tid i Sverige. Jag hade däremot gärna sett mer av kärlekshistorien mellan Arn och Cecilia. För visst är kärleken vacker. Även om den bara är på film.

För er som inte riktigt har koll på bakgrunden till filmen finns en väldigt informativ sida här.

BETYG: 6/10


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

